Test: Einzeltest: Vestax VCI-300
Zitat: Het lijkt er dus op dat Vestax op safe speelt met de VCI-300 in combinatie met de software, beperk de gebruiker in qua vrijheid en hij kan weinig meer verkeerd doen. Valt iets voor te zeggen omdat veel mensen vaak eigenlijk geen flauw benul hebben wat ze aan het doen zijn en door hun gepruts eerder verder van de ideale setup af raken dan er dichterbij te komen. Echter denk ik niet dat de VCI-300 met zijn prijskaartje van pak hem beet 650 euro bij de beginnende gebruiker terecht zal komen maar wat meer bij de pro gebruiker terecht zal komen. De VCI-300 is echter een prachtig mooi apparaat, goede jogwheels met tension control, goede faders, goede buttons, goede potmeters. Op hardware gebied is eigenlijk alles goed op de VCI-300 en heeft men weinig te klagen. Oké het gebrek aan een paar extra line inputs welke ook zonder software te gebruiken zijn is jammer maar dat mag de pret niet drukken. Verder is de controller gewoon echt een peut beter dan wat er op het moment van schrijven op de markt is, de software blijft welliswaar nog een beetje achter maar qua hardware veegt de VCI-300 met zo´n beetje alle controllers de vloer aan. De VCI-300 mag dus echt gerekend gaan worden tot de 2é generatie dj controllers, hoge midi resoluties waar nodig, de mogelijkheid om bijvoorbeeld line en cross fader curves op het apparaat zelf in te stellen en ook het instellen van de weerstand van het jogwheel is een erg sterk punt. Vestax heeft dus een controller in elkaar weten te schroeven welke de mid level VCI-100 niet in de weg zal zitten maar wel het nieuwe gat naar boven toe dicht. En op het moment van schrijven is de VCI-300 ook de enige high end dj midi controller op de markt, een mogelijke concurrent komt later pas dit jaar… de Numark NS7. Of de VCI-300 net zo´n succes gaat worden als de VCI-100 is echter nog maar de vraag, persoonlijk denk ik dat we de controller wel heel erg veel zullen gaan zien maar dat het prijskaartje van de VCI-300 toch nog een beetje een obstakel is voor velen. Toch moet men in het achterhoofd houden dat de VCI-300 eigenlijk nog niet eens zo heel erg duur is als je hem vergelijkt met de VCI-100 waarbij men nog een geluidskaart aan moet schaffen wil je er mee kunnen werken. Een VCI-100 met een beetje een redelijke geluidskaart kost je al snel een 550 euro en dus is de VCI-300 niet eens zo heel erg duur. De VCI-300 zal echter de bovenkant van de markt prima kunnen bedienen en kan als een volwaardig alternatief gezien worden voor een conventionele dj setup.